تبلیغات
به «خوات آنلاین» انجمن وبلاگ نویسان جوان خوات خوش آمدید.جهت دسترسی آسان وسریع به مطالب وبلاگ،لطفابه موضوعات مطالب مراجعه نمایید.... امید است که بانظرات سازنده تان مارا درجهت بهتر شدن وبلاگ یاری نمایید...... سربلند وپیروز باشید خوات آنلاین

خوات آنلاین
انجمن وبلاگ نویسان جوان خوات 
نظر سنجی
هدفمند کردن یارانه ها در زندگی مهاجرین افغانستان در ایران






لینک های مفید

خوات آنلاین



خوات دانلود


برچی کده


روزنه امید





ناآشنایان دل آشنا



وب نوشت حسین بخش رمضانی


خوات معاصر








چت باکس


دیدن سایت

برای مشاهده کانال خوات آنلاین کلیک کنید

خوات دانلود

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

پایگاه شخصی دکترمحمدشفق خواتی

وبسایت فرهاد اکبر

روزنامه آسیا تایمز

شبکه اطلاع رسانی افغانستان

خانه ثمر،خانه دانشجویان وفرهنگیان افغانستان

وبسایت هواداران طاهر خاوری

مجمع فرهنگی نور

وبنوشت محمدرضا محمدی



آیا استاد مطهری اصلیتی افغانستانی دارد ؟

اصلیت برخی از اشخاص برجسته و مهم در ایران مانند جلال الدین فارسی , استاد مرتضی مطهری , دکتر علی شریعتی , گاهی موضوع بحث داغی برایمان میشود که به دنبال اصلیت اجداد این اشخاص به تفحص و جستجو میپردازیم . اما این حرف ها و سخن ها تا چه حد حقیقت دارند ؟ پای صحبت جلال الدین فارسی مینشینیم که در مصاحبه با کیهان فرهنگی و روزنامه ایران به اصلیت خود و استاد مطهری پرداخته است . در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری جلا الدین فارسی شانس اول ریاست جمهوری بود اما اشخاصی با ارائه هویت اصلی وی که به افغانستان برمیگشت اذعان کردند که رئیس جمهور باید ایرانی الاصل باشد , بنابر این جلاالدین فارسی کناررفت و بنی صدر به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد .

وی در اشاره به شیخ علی تهرانی میگوید :

آمد مسأله افغانی بودن ما را مطرح کرد. البته او مسأله خلاف واقعی را نگفت. پدر و مادر من در زمان قاجاریه از هرات به ایران آمدند. هرات یکی از پایتخت ‌های ایران بوده است. مرکز امپراتوری بزرگی بوده است که این مسجد گوهرشاد یکی از یادگاری ‌های همان امپراتوری است. هرات مرکز ادبیات فارسی است. ترجمه قرآن به فارسی برای نخستین بار در هرات انجام شده است اما این‌که این بحث را در بزنگاه انتخابات آمد مطرح کرد فقط برای ضربه زدن به مقام معظم رهبری بود.جلال‌الدین فارسی که بسیاری وی را یکی از ایدئولوگ‌های انقلاب اسلامی می‌دانند در رابطه با کناره ‌گیری خود از انتخابات می‌گوید: وقتی دیدیم این‌‌ها این بحث را مطرح کردند، من خدمت مقام معظم رهبری رفتم و گفتم شیخ علی تهرانی همچنین حرفی زده است. به ایشان گفتم بیایید با یکدیگر به قم خدمت امام برسیم که آقای خامنه‌ای گفتند نه شما با آقای هاشمی برو. گفتند آقای هاشمی رویش به امام نسبت به من بازتر است. درست هم می‌ گفتند.

با آقای هاشمی رفتیم قم خدمت امام. حرف هایمان را زدیم. امام بلافاصله پس از حرف‌‌های ما شروع کردند به قسم خوردن. ایشان برای من قسم خوردند که به خدا برای من فرقی نمی‌ کند که شما رئیس جمهوری بشوید یا آقای بنی‌صدر. ایشان گفتند من می‌ترسم شبهه‌ای درست کنند و تا ما بیاییم این شبهه را برطرف کنیم این شبهه تاثیر گذاشته باشد در نظر مردم.پس از جلسه مشترک من، هاشمی و امام تا آمدیم در ماشین، آقای هاشمی گفت هم‌اکنون باید کجاها را بگیریم که دست بنی‌صدر نیفتد که من در جواب آقای هاشمی گفتم من هیچ کاری نمی‌کنم. ایشان گفت که کشور از دست می‌رود. گفتم هر چه که می‌ خواهد بشود.گفتم امام این گونه تصمیم گرفته و من هم می‌ دانم که چه می‌ شود. من یک دوره سیاه ناجوری را پیش‌بینی می‌ کنم، اما من هیچ کاری علیه بنی‌صدر نمی‌کنم. سکوت کامل. سکوت من برای بنی‌صدر هم عجیب بود چه برسد به دوستان. همه علیه بنی صدر فحش می‌ دادند، ولی من سکوت کرده بودم.این هم از مصایب ما بود که بنی صدری که با کناره ‌گیری راحت من رئیس جمهور شده بود فرماندهی کل قوا را هم گرفته بود.در حالی که در این سخنرانی من به همه درود فرستادم. دیدم کلی پاسبان ایستاده است. آخر سخنرانی، گفتم درود بر رئیس جمهور و همه گفتند درود درود. وزیر شعار کنار تریبون بود و گفت این را می‌خواهند برکنارش کنند. چرا برای او درود فرستادی؟ گفتم وقتی امام او را برکنار کردند دیگر درود نمی‌ فرستم.

پس از اعلام انصراف یا استعفای برخی از نامزدها در نهایت ۹۶ نامزد در روز انتخابات به رقابت با یکدیگر پرداختند.


در مصاحبه با کیهان فرهنگی :

جلال الدین فارسی در گفت‎وگویی با «کیهان فرهنگی» از هر دری سخن گفته؛ از فراز و فرود زندگی خود، تحولات شاخص انقلاب و شخصیت‎ها و در هر مورد جسورانه و بی‎پروا سخن‎رانده است؛ جسارتی که گاه به تهور نزدیک می‎شود و خواننده را به شدت دچار حیرت می‌کند. او در این مصاحبه به تبارشناسی خود و استاد شهید مطهری می‌پردازد که کی و چگونه از هرات به مشهد آمده‎اند، سخن او درباره خانواده شهید مطهری کاملاً بدیع، تازه و شنیدنی است.

استاد شهید مطهری شخصیت کم‎نظیر جهان اسلام است و از مفاخر شیعه محسوب می‎شود. او تنها دانشمند، متفکرو فیلسوفی است که تمامی اندیشه‎هایش صد‎درصد مورد قبول خاص و عام قرار گرفته و سخت تأثیرگذاربوده است و تا هنوز کسی جرئت نکرده است که افکار و اندیشه‎های مطهری را مورد نقادی قرار دهد. امام خمینی(ره) که خود شیفته او بود، گفته است که؛ تمامی آثار استاد مطهری (با همه‎ای کثرتش) بلا استثنا مفید و سازنده می‎باشد. در ایران این گفته نیز از زبان بزرگان بارها تکرار شده است که آثار شهید مطهری مبانی فکری و نظری نظام جمهوری اسلامی است. این عالم عالی‎مقام در فریمان مشهد به دنیا آمد و در اوایل انقلاب توسط گروه انحرافی فرقان (نزدیک به مجاهدین خلق) به شهادت رسید.

در ایران روز شهادت شهید مطهری (۱۲/ ثور/ اردیبهشت) را روز معلم نام‎گذاری کرده و هر سال در آن روز از مقام ایشان به خوبی تجلیل می‎شود.

جلال الدین فارسی در این گفت‎وگو می‎گوید که در اواخر عصر قاجار به ایران مهاجرت کرده است. قاجاری‎ها حدود سیصد سال حکومت کردند. اگر پنجاه سال پایانی این سلسله را اواخر عصر قاجار حساب کنیم، به احتمال قریب به یقین خانواده شهید مطهری از گروه بزرگ مهاجرینی است که ما به آن فراریان امیر عبدالرحمن می‎گوییم. «امیر خون‎آشام» برای حذف مردم شیعه از افغانستان دست به نسل‎آشام» برای حذف مردم شیعه از افغانستان دست به نسل‎کشی و اخراج اجباری زد که در پی آن حدود شصت درصد شیعیان قتل عام و جمع پرشماری نیز به طور گسترده و گروهی به ایران و پاکستان پناه بردند. البته این تقارن زمانی از گفتار استاد فارسی نیز به نحوی استنباط می‎شود.

پیش از این پسر کوچک شهید مطهری، که دارای مدرک دکترا از کشور کانادا ست و در یکی از مؤسسات آموزش عالی قم تدریس می‎کند، در جمع دانشجویان افغانی و ایرانی خود از زبان مادربزرگ‎شان اظهار داشته است که از منطقه شیعه‎نشین «بهسود» به مشهد مهاجرت کرده‎اند و قرار گفته او مادربزرگش از بهسود خاطرات زیادی داشته است. پیش از این نیز این سخن شایع بود، اما تاکنون این خبر به این ترتیب آن‎هم در یک نشریه رسمی درج نشده بود. اکنون بخشی از این گفت‎وگو را که مربوط مطلب فوق است برای خوانندگان نشر می‎شود.

کیهان فرهنگی ابتدا از استاد جلال الدین فارسی می‎خواهد که طبق معمول از خانواده و تحصیلش آغاز کند.

استاد جلال الدین فارسی: بنده متولد سال۱۳۱۲شمسی در مشهد هستم و آخرین فرزند خانواده‌ای که اعضای آن همه تاجر بودند. پدرم همراه بخشی از خانواده در اواخر دوره قاجار پس از فتح هرات به وسیله قوم «پشتون»، یعنی قومی که در واقع آن‎ها «افغان» هستند، از هرات به مشهد مهاجرت کردند.

کیهان فرهنگی: بقیه بزرگان خانواده شما هرات ماندند یا به جاهای دیگر رفتند؟

استادفارسی: برادر بزرگم از تجار معروف بود و با شخصیت‎های معروف رفت و آمد داشت. بنابراین، خانواده ما تاجرهای بودند که حالا هم هستند و ازخانواده‎های معتبراند. بعد از اشغال افغانستان به وسیله ارتش سرخ بخشی از آن‎ها به آلمان و ایالات متحده آمریکا رفتند. پسر عموهای زیادی دارم که در هرات مانده‎اند. در عین حال خویشاوندان بسیاری هم داریم که در مشهد ساکن‎اند ولی اصل‎شان از هرات است.‎

کیهان فرهنگی: آیا تا به حال به افغانستان سفر کرده‎اید؟

استاد فارسی: خیر، من افغانستان را ندیده‎ام.

کیهان فرهنگی: جز خانواده شما خانواده‎های دیگری هم آن زمان از هرات به مشهد آمده بودند؟

استاد فارسی: اتفاقاً بعد از هجرت پدرم پدر شهید مطهری هم با جمع کثیری از خانواده‎شان از هرات به فریمان آمدند و آنجا ساکن شدند. من در سال۱۳۳۳ یا ۱۳۳۴ برای اولین بار در مسجد گوهرشاد (مشهد) با استاد شهید مطهری آشنا شدم. وقتی خود را معرفی کردم، گفتند چرا به برادر شما علاوه بر این که حبیب الله فارسی می‎گویند حبیب الله افغانی هم می‎گویند؟ عرض کردم به خاطر این که ما از هرات به مشهد هجرت کردیم. استاد مطهری هم گفتند: ما هم به صورت خانوادگی هراتی هستیم و پدرم از هرات به مشهد آمدند و….




طبقه بندی: غزنی باستان،
برچسب ها: استاد مطهری، اصلیت مطهری، شخصیت های افغانستان،
[ چهارشنبه 14 اسفند 1392 ] [ 06:30 ب.ظ ] [ عبدالرزاق محمدی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

همگی باهم برای افغانستانی آباد،آزادومستقل تلاش کنیم
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
این صفحه را به اشتراک بگذارید
ابزار تلگرام
تماس با ما
شهر مجازی قرآن كریم خطاطی نستعلیق آنلاین
Online User